Nettiyhteisöistä kiinnostuneiden oma CMADFI-tapahtuma järjestetään ma 22.1.2024 jo 13. kertaa, livenä Lahden Tiedepuistossa ja etänä Zoomissa.

Työpajat

Tammikuussa 2024 CMADFI-tapahtuman iltapäiväosuudessa liveosallistujille järjestetään kolme työpajaa. Aiheet puolen tunnin työpajoihn on saatu syksyllä tehdystä äänestyksestä. 



Yleisohjeet työpajoihin

Keskustelut käydään noin viiden hengen ryhmissä.  Ryhmiä vaihdetaan työpojen välissä, joten pääset juttelemaan työpajoissa yhteensä 12 eri ihmisen kanssa. Pyri ryhmäytymään ihmisten kanssa, joita et tunne entuudestaan. Työpajojen 1 ja 2 jälkeen on 10 minuutin tauko, jonka aikana vaihdetaan ryhmiä.

Kaikissa työpajoissa on sama rakenne: esitelkää ensin itsenne lyhyesti, perehtykää sitten taustoitukseen ja käykää siihen liittyvä keskustelu. Voit esimerkiksi poimia introsta ajatuksen, josta olet samaa tai aivan eri mieltä ja kertoa ryhmällesi siitä, miksi näin on. Pyrkikää konkreettisuuteen ja miettikää, miten voisitte hyödyntää ajatuksia omassa työssänne.

Työpajan lopuksi jokainen kirjoittaa Innodueliin keskustelun synnyttämät ajatukset. Kun kaikki kolme työpajaa ovat ohi, pääsemme katsomaan ja arvioimaan työpajojen herättämiä ajatuksia. Iltapäivän lopuksi käymme läpi koonnin osallistujia eniten sykähdyttävistä ajatuksista. Tässä oivallukset kootusti.

Aikataulu ja työpajojen introt
 

14.00-14.30 työpaja 1: Some 2034 - mihin olemme menossa by Viestintä-Piritta
Lue Viestintä-Pirittan bloggaus aiheesta
Kerro Innoduel-kyselyn avulla, mitkä tulevaisuusvisiot ovat sinusta todennäköisiä
ja katso mitä mieltä muut olivat .

Keskustelkaa siitä, mitä ajatuksia blogipostaus ja kysely teissä herättävät ja miettikää missä some mielestänne menee vuonna 2034. Kirjaa lopuksi keskustelun synnyttämät ajatukset Innodueliin.

Pst. Haastoimme myös etäosallistujat tekemään tämän tehtävän esimerkiksi oman sometiiminsä kanssa. Sitä varten teimme oman postauksen Facebook-ryhmäämme. 

14.30-14.40 tauko  - etsi itsellesi uusi ryhmä



14.40-15.10 työpaja 2: Sisältöjen kierrättäminen - voiko esimerkiksi tekoäly auttaa by ChatGPT

Tähän työpajaan saimme intron ChatGPT:ltä. Luettuanne tekoälyn ehdotuksista jakakaa omia kokemuksianne sisällön kierrättämisessä. Kirjaa lopuksi Innodueliin keskustelun synnyttämät ajatuksesi.

"Tekoäly voi olla erittäin hyödyllinen työkalu sosiaalisen median sisältöjen kierrättämisessä monella tapaa. Tässä on joitakin esimerkkejä siitä, miten tekoälyä voidaan hyödyntää:

  1. Sisällön analysointi: Tekoäly voi analysoida aikaisemmin julkaistun sisällön suorituskykyä ja tunnistaa mikä resonoi parhaiten yleisösi kanssa. Tämän tiedon avulla voit määrittää, mitkä vanhat postaukset ovat parhaita uudelleenjulkaisuun.
  2. Optimaalisen julkaisuajan etsiminen: AI voi analysoida milloin yleisösi on aktiivisimmillaan ja milloin aikaisemmat postaukset ovat saaneet eniten huomiota, auttaen näin valitsemaan parhaat ajat sisällön uudelleenjulkaisuun.
  3. Automaattinen uudelleenmuotoilu: Tekoäly voi auttaa muuntamaan olemassa olevaa sisältöä eri formaatteihin. Esimerkiksi blogipostauksesta voidaan luoda infografiikka, video tai sarja tweettejä.
  4. Hashtagien ehdottaminen: AI voi suositella relevantteja hashtag-merkintöjä uudelleenjulkaistavalle sisällölle, mikä auttaa tavoittamaan laajemman yleisön.
  5. Sisällön personointi: Tekoäly voi ehdottaa pieniä muutoksia sisältöön (kuten otsikkoon tai kuvatekstiin) tehdäkseen siitä sopivamman eri yleisöille tai eri sosiaalisen median alustoille.
  6. Trendien ja teemojen tunnistaminen: AI voi analysoida sosiaalisen median trendejä ja ehdottaa, miten vanhaa sisältöä voidaan päivittää tai uudelleenkäyttää näihin trendeihin sopivaksi.
  7. Automaattinen uudelleenjulkaisu: Tekoälypohjaiset työkalut voivat automatisoida sisällön uudelleenjulkaisuprosessin, vapauttaen aikaa muihin tehtäviin.

On tärkeää muistaa, että vaikka tekoäly voi auttaa monessa tehtävässä, ihmisen kosketus on edelleen tärkeää, erityisesti sisällön luovuuden ja yleisön kanssa vuorovaikutuksen osalta. Tekoäly toimii parhaiten ihmisen valvonnassa, täydentäen ja tehostaen ihmistyötä, ei korvaten sitä kokonaan."


15.10-15.20 tauko - etsi itsellesi uusi ryhmä 


15.20-15.50 työpaja 3: Miten mittaamme sometavoitteitamme by ChatGPT

Tämän tehtävän intro saatiin CM-kyselyn vastaajilta. Kiitos! Sen lisäksi voit lukea myös ChatGPT:n ehdotuksista. Jakakaa näiden pohjalta omia kokemuksianne sometavoitteden mittaamisesta. Kirjaa lopuksi Innodueliin keskustelun synnyttämät ajatuksesi.

Sometavoitteiden mittaaminen / CMkysely 2024, tekijä jjanhone



"Mittaaminen on olennainen osa sosiaalisen median strategiaasi, ja on olemassa useita avainmittareita, jotka voivat auttaa sinua ymmärtämään yrityksesi sosiaalisen median tavoitteiden toteutumista. Tässä on joitakin yleisiä mittareita ja menetelmiä, joita voit käyttää:

  1. Seuraajien määrä ja kasvu: Tarkkaile seuraajiesi määrän kasvua eri sosiaalisen median alustoilla. Tämä antaa sinulle käsityksen siitä, kuinka hyvin onnistut houkuttelemaan uutta yleisöä.
  2. Sitoutuminen: Mittaa tykkäysten, kommenttien, jaon ja muiden interaktioiden määrää. Korkea sitoutumistaso osoittaa, että sisältösi resonoituu yleisösi kanssa.
  3. Liikenteen ohjaaminen: Analysoi, kuinka paljon verkkosivustosi liikennettä tulee sosiaalisen median kanavista. Tämä voi olla merkki siitä, että sosiaalisen median toimintasi on tehokasta.
  4. Konversiot: Jos sinulla on erityisiä tavoitteita, kuten myynnin lisääminen tai uutiskirjeen tilaajien saaminen, seuraa kuinka monta konversiota saat sosiaalisen median kautta.
  5. Brändin maine ja yleisön mielipiteet: Seuraa mainetta ja yleisön mielipiteitä sosiaalisessa mediassa. Tämä voi antaa sinulle arvokasta tietoa siitä, miten brändiäsi koetaan.
  6. Hashtagien tehokkuus: Jos käytät hashtag-kampanjoita, seuraa niiden suosiota ja sitä, kuinka ne vaikuttavat yleisön sitoutumiseen.
  7. Analytiikkatyökalut: Käytä sosiaalisen median alustojen tarjoamia analytiikkatyökaluja ja kolmansien osapuolten työkaluja, kuten Google Analytics, Hootsuite tai Buffer, saadaksesi tarkempia tietoja ja trendejä.

Muista asettaa realistiset ja mitattavat tavoitteet, ja säädä strategiaasi tulosten perusteella. On myös tärkeää ymmärtää, että sosiaalisen median menestys ei tapahdu yön yli, vaan vaatii jatkuvaa työtä ja sopeutumista."


15.50-16.00 työpajojen koonti tehdään Innoduelin avulla 

----------------------------


Tutustu myös tammikuun 2023 työpajoihin:



Livetapahtumassa Jyväskylässä pidetään iltapäivällä yhteensä neljä työpajaa. Niiden aiheet valittiin syksyllä tehdyssä äänestyksessä. Etäosallistujat voivat halutessaan myös kirjoittaa ajatuksiaan ja oivalluksiaan työpajojen teemoista. Työpajojen aiheista keskustellaan myös Facebook-ryhmässämme.

Ohjeet

Ryhmäydy iltapäivän kahvien aikaan noin 4 ihmisen kanssa, joita et tunne entuudestaan (tai joiden kanssa et juttele usein). Esitelkää itsenne lyhyesti ja jutelkaa sitten aiheesta 1 ja 2, kustakin 20 minuutin ajan. Kirjaa ylös ajatuksesi työpajan aiheesta heti keskustelun päätyttyä ja siirry seuraavaan aiheeseen vasta sen jälkeen.

1. Strategista vai satunnaista somepostailua

Lue mitä CHAT GPT kirjoitti teemasta:

Sosiaalisen median sisällön tuottaminen strategisesti on suositeltavaa monista syistä. Ensinnäkin, suunniteltu sisältö on usein laadukkaampaa ja paremmin kohdennettua kohdeyleisölle. Tämä voi johtaa enemmän engagemnettiin ja konversioihin. Strategisesti tuotetulla sisällöllä on myös paremmat mahdollisuudet saavuttaa tavoitellut markkinointitulokset.

Toisaalta, spontaanilla ja hetkelliseen mielialaan perustuvalla sisällöllä on myös omat etunsa. Se voi luoda läheisyyttä ja henkilökohtaisuutta asiakkaan kanssa, ja on erityisen hyvä tapa hyödyntää ajankohtaisia aiheita. Se on myös hyvä tapa näyttää yrityksen eläväinen ja nykyaikainen.

Joten käytännössä kumpikin tapa on hyvä ja niitä kannattaa käyttää yhdessä. Tärkeintä on löytää tasapaino ja tietää koska käyttää kumpaa.

ja vaihda ajatuksia aiheesta ryhmäläistesi kanssa. Jaa keskustelussa syntyneet oivalluksesi täällä: https://app.innoduel.com/zq4c5ghf

2. Ajatuksia ja ideoita sisältökalentereihin

Lue mitä Chat GPT kirjoitti teemasta:

Sisältökalenteri on työkalu, joka auttaa organisoimaan ja hallitsemaan sisältötuotantoa. Se voi sisältää tietoja tulevista julkaisuista, julkaisupäivistä, teemoista ja sisällöstä. Sisältökalenteri voi olla digitaalinen tai paperinen ja se voi olla yksinkertainen taulukko tai monipuolinen sovellus. Sisältökalenteri auttaa suunnittelemaan sisältöä etukäteen ja varmistamaan, että sisältö on tasaisesti julkaistuna. Se voi myös auttaa välttämään päällekkäisyyksiä ja varmistamaan, että tärkeät tapahtumat ja uutiset saadaan julkaistua oikeaan aikaan.

ja vaihda ajatuksia aiheesta ryhmäläistesi kanssa. Jaa keskustelussa syntyneet oivalluksesi täällä: https://app.innoduel.com/zq4d67zk


Pidä nyt noin 20 minuutin tauko ja ryhmäydy sen aikana taas noin 4 ihmisen kanssa, joita et tunne entuudestaan (tai joiden kanssa et juttele usein). Kun työpaja alkaa, esitelkää itsenne lyhyesti ja jutelkaa sitten aiheesta 3 ja 4, kustakin 20 minuutin ajan. Kirjaa ylös ajatuksesi työpajan aiheesta heti keskustelun päätyttyä ja siirry seuraavaan aiheeseen vasta sen jälkeen.

3. Miten mitata sometavoitteita

Lue mitä Chat GPT kirjoitti aiheesta:

Sosiaalisen median tavoitteiden mittaamiseen on useita eri tapoja, ja käytetyt menetelmät voivat vaihdella tavoitteiden ja yrityksen tarpeiden mukaan. Joitain yleisimpiä tapoja mitata sosiaalisen median tavoitteita ovat:

Seuranta: Seuraa sosiaalisen median seuraajien, tykkääjien ja seurattavien määrää, sekä sosiaalisen median profiilien kävijämääriä.

Engagement: Mitata sosiaalisen median postauksen saamaa vastaanottoa, kuten tykkäyksiä, kommentteja ja jakamia.

Konversio: Seuraa kuinka monta kävijää sosiaalisen median profiilista ohjataan verkkosivustolle ja kuinka monta heistä tekee toimenpiteen, kuten tilaamalla uutiskirjeen tai ostamalla tuotteen.

Mielikuva: Mitata yrityksen tai tuotemerkin mielikuvaa sosiaalisessa mediassa, esim. brand-awareness mittareita.

ROI: Laske sosiaalisen median kampanjan tuotto/investointi suhde (ROI) vertaamalla kampanjaan käytettyjä kustannuksia saatuun tulokseen.

On tärkeää valita oikeat mittarit ja kohdentaa ne oikein tavoitteiden saavutamiseksi. Lisäksi on hyvä käyttää erilaisia mittareita yhdessä, jotta saadaan kokonaiskuva sosiaalisen median tavoitteiden saavutuksesta.


ja vaihda ajatuksia aiheesta ryhmäläistesi kanssa. Jaa keskustelussa syntyneet oivalluksesi täällä: https://app.innoduel.com/zq4f5nrz

4. Miten mitata somen vaikuttavuutta

Lue mitä Chat GPT kirjoitti aiheesta:

Sosiaalisen median vaikuttavuuden mittaaminen voi olla haastavampaa kuin tavoitteiden mittaaminen, koska vaikutukset voivat olla vaikeasti mitattavia tai aikaisemmin määrittelemättömiä. Joitain tapoja mitata sosiaalisen median vaikuttavuutta ovat:

Bränditietoisuuden lisääminen: Mittaa, kuinka paljon sosiaalisen median kampanja on lisännyt yrityksen tai tuotemerkin bränditietoisuutta, esim. brand-awareness mittareilla.

Asiakaspalvelu: Mittaa, kuinka hyvin sosiaalinen media toimii asiakaspalvelukanavana ja miten se vaikuttaa asiakkaiden tyytyväisyyteen.

Verkkokaupan myynti: Seuraa kuinka paljon verkkokaupan myyntiä sosiaalisen median kampanja on lisännyt.

Verkkosivuston liikenne: Mittaa kuinka paljon sosiaalisen median kampanja on lisännyt verkkosivuston kävijämääriä ja kuinka kauan he viettävät sivustolla.

Sosiaalisen median käyttäytyminen: Mitata käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa, kuten kommentteja ja jakamia, ja miten se vaikuttaa brändin maineeseen

ROI: Laske sosiaalisen median kampanjan tuotto/investointi suhde (ROI) vertaamalla kampanjaan käytettyjä kustannuksia saatuun tulokseen.

Sosiaalisen median vaikuttavuuden mittaaminen voi vaatia erilaisia mittareita ja dataa, ja se voi vaihdella eri kampanjoilla ja tavoitteilla. On tärkeää luoda selkeät tavoitteet ja määritellä mitatut indikaattorit, jotta saadaan kokonaiskuva sosiaalisen median vaikutuksesta yritykselle.


ja vaihda ajatuksia aiheesta ryhmäläistesi kanssa. Jaa keskustelussa syntyneet oivalluksesi täällä: https://app.innoduel.com/zq4g5qxx

Kun työpajoihin varattu aika on kulunut, yllä olevat Innoduel-linkit suljetaan. Sen jälkeen pääset näkemään samojen linkkien kautta, mitä ideoita muut ovat jakaneet. Samalla pääset priorisoimaan niitä.

Täällä kooste tuloksista pdf-muodossa

Hyödynnä koostetta vaikka

  • seuraavassa tiimipalaverissasi kertoessasi tapahtuman annista tai 
  • sopiessasi tavoitteistasi pomosi kanssa.