Nettiyhteisöistä kiinnostuneiden oma CMADFI-tapahtuma järjestetään ma 22.1.2024 jo 13. kertaa, livenä Lahden Tiedepuistossa ja etänä Zoomissa.

Oivalluksia arkeen: tekoäly, sisältöstrategiat ja mittaamisen taito

CMADFI-tapahtuman liveosallistujat osallistuivat iltapäivällä kolmeeen työpajaan. Kunkin työpajan lopuksi jokainen kirjoitti Innodueliin keskustelun synnyttämän ajatuksen tai pari. Työpajojen jälkeen tutustuimme muiden ajatuksiin ja valitsimme niistä Innoduelin avulla sykähdyttävimmät.

Minkä kiteytyksen/konkreettisen opin haluan viedä jopa omaan arkeeni?

  1. Pelkkä mittaaminen ei riitä, vaan on uskallettava asettaa ne tavoitteet numeroin ja selvin sanoin. Tällöin voidaan nähdä kehitys. 
  2. Ilman strategiaa ei ole mitään 
  3. Aitous ja vuorovaikutus sisällöntuotannossa korostuu. Haluamme yhä seurata ihmisiä ja heidän tarinoitaan! 
  4. Tekoäly tulee varmasti vieläkin vahvemmin meidän arkeemme. Sen vuoksi homma kannattaa ottaa haltuun. 
  5. Keskity sisällön laatuun ja tavoittavuuteen ennemmin kuin pääsivun seuraajien määrään. 
  6. Analytiikan tutkiminen on järkevää. Samalla opimme omista sisällöistämme. Tekoälyä pitää hyödyntää analytiikan ruotimiseen ja ohjeistamiseen.
  7. Mittaaminen tulisi huomioida tavoitteita. Myös osoittamaan sen mikä toimii ja mikä ei toimi. 
  8. Strategian huolellinen tekeminen on kaiken pohjana. 
  9. Tekoälyn jeesi siinä, että jo tehtyjä hyviä, mutta valitettavan vähän jaettuja ja versioituja sisältöjä saadaan uudelleen näkyviin. 
  10. Toivomme, että medialukutaito OIKEASTI kehittyy.
  11. Lainsäädäntö ja koulutus tulee tukemaan tätä toivottavasti tulevaisuudessa voimakkaammin! 
  12. Aloitetaan jo ennakkoon huolehtimaan omissa organisaatioissamme siitä, että kerrotaan läpinäkyvästi esimerkiksi tekoälygeneroinnin käytöstä. 
  13. Tekoälyä voisi hyödyntää enemmän sisällön muotoilussa uuteen formaattiin 
  14. AI olisi hyödyllinen tekemään koosteita tehdyistä tutkimuksista ajankohtaisista teemoista. Auttavaisia some-julkaisuja näistä! 
  15. Kehityksen seuranta on tärkeää, jotta pysyy mukana. 
  16. Automatisointi, vuosisuunnitelma ja sisältöjen kierrättäminen vaatii kehittämistä. Yksi blogikirjoitus
    mahdollistaa kymmeniä postauksia. 
  17. Strategia on lähtökohta mittaamiseen 
  18. Yksityisyyttä vaalitaan jatkossa nuorten keskuudessa tämä vaikuttaa tulevaisuuden kanaviin ja - toimintoihin, joilla voi rajata yleisöä. 
  19. Opin miten monipuolisesti tekoälyä voi käyttää, myös yllättäviin asoihin. Toisaalta myös sen, että on isoja
    eettisiä ja laillisia kysymyksiä
  20. Ryhdyn opettelemaan tekoälyn käyttöä, ajansäästön vuoksi, voin keskittyä paremmin luovuuteen ja
    kehittämiseen. 
  21. Utelias suhtautuminen somen tulevaisuuteen. 
  22. Somemittareista ei saa unohtaa liikenteen ohjaamista.
  23. Yritys harvoin elää ainoastaan somessa, vaan asiakas halutaan houkutella pidemmälle. 
  24. Ihmisen panoksen merkyksen muistaminen, ettei sisältö mene liian geneeriksi, jolloin se ei kosketa ketään.
  25. Muutos on hurjan nopeaa, joten kiinnostuneisuus uuteen ja kyky sopeutua kannattaa säilyttää. 
  26. Aikuisten tulee tiedostaa somen käytön rajoittamisen merkitys ja olla mallina tuleville sukupolville. 
  27. Tekoäly on tullut jäädäkseen ja siihen kannattaa varautua kouluttautumalla 
  28. Strategia on pakko olla jotta voi ymmärtää miten viestinnän eri sisällöt toimii 
  29. Tekoälyn voi kouluttaa vastaamaan tietyssä roolissa omiin sisällöntuotannon haasteisiin. 
  30. Mittaaminen: mittaroinnin systemstisointi työpöydälle heti. 
  31. Mittaamista voisi tehdä myös pistemäisesti, jos ei halua sitoutua jatkuvaan mittaamiseen.
  32. Hyödyntää asetettua kohderyhmää tekstin muokkauksessa
  33. Tekoäly voisi auttaa mittaustulosten analysoinnissa. 
  34. Tekoäly on mahtava työkalu innovointiin 
  35. Laajan sisällön käsittelyn nopeuttaminen 
  36. Opiskele mitä on menossa ja tulossa. Tunne historiaa. 
  37. Tekoälyn avulla kannattaa kierrättää esimerkiksi kausijulkaisut, jotka liittyvät juhlapyhiin tai muihin
    toistuviin teemapäiviin.
  38. Somessa vietetty aika ehkä vähenee ja pirstaloituu eri kanaviin. Tämä aiheuttaa suuria haasteita markkinointiin. 
  39. Somen mittaamiseen tarvitaan selkeyttäviä ja analysointia helpottavia työkaluja. 
  40. Pitää pitää silmät auki kehitykselle ja mahdollisuuksille 
  41. Eri versioiden tuottaminen nopeasti 
  42. Kannattaa jakaa uudelleen vanhoja toimivia postauksia, kun seuraajat eivät muista niitä kuitenkaan. 
  43. Tee vähemmän asioita someen ja mittaa sitä mitä teet. 
  44. Tekoälyn rooli analytiikassa mietityttää: mikä on lisäarvo. Odotamme eri kanaviin integroitua tekoälyä. Somen tulevaisuudessa yksityisyyden rajoja tulee olemaan monenlaisia ja niitä myös ymmärretään paremmin kuin nyt.
  45. Mittaamisen vaikeus. Mittaamisen kiusallisuus. Mittaamisen hyödyt. Sisältöjen kierrätyksessä yhdistellään verkosta yhteiskunnallisen keskustelun kärjet aiempiin onnistuneisiin sisältöihin —> postausversiot
  46. Pitkien tiedotteiden tai koulutusteb lyhentäminen/ tiivistäminen
  47. Otan tekoälyn rohkeammin käyttöön.
  48. Harkitsen yhä enemmän LinkedIniin liittymistä organisaationa. 
  49. Teen testin, jossa tekoäly ja yhteisö saavat saman tehtävän. Opin paljon! 
  50. Somen ja oikean elämän raja on hämärtynyt. 
  51. Seurantaa, mittareita ja tavoitteita lisää. Näiden pohtiminen nyt taas työn alle. 
  52. Tekoälyn hyödyntäminen uudelleenjulkaisuissa 
  53. Vois sen tekoälyn vaikka sit käyttöön 
  54. Tekoälyn apu uudelleenjulkaisussa 
  55. Rohkeasti vain toistamaan parhaita sisältöjä. 
  56. Inisijöitä on aina, niihin pitää varautua. 
  57. Oman gptn rakentaminen 
  58. Älylaitteen sovelluskohtaiset aikarajat.
  59. Unelmana se, että voisi massablokata eli piilottaa inisijät joka kanavassa kerralla
  60. Rohkeasti kierrättämään sisältöä!
  61. Tekoäly tulee todennäköisesti kehittymään siten, että se hyödyntää tekstien päällekkäistä hyödyntämistä yms.


    Votes 2024-01-22 539