Nettiyhteisöistä kiinnostuneiden oma CMADFI-tapahtuma järjestetään ma 22.1.2024 jo 13. kertaa, livenä Lahden Tiedepuistossa ja etänä Zoomissa.

Tapahtuman teemat 2024

CMADFI-aiheet valittiin jälleen yhteisöllisesti. Syyskuussa 2023 itseään kiinnostuvista aiheista äänesti 80 ihmistä. 75 tarjolla olleesta aiheesta tapahtumaan mahtuu 12.

Top12-aiheiden perusteella ohjelmaan saadaan: 

  • 8 puheenvuoroa
  • yksi kysely, johon osallistujat vastaavat tapahtuman aikana sekä
  • 3 työpajaa liveosallistujille.



Teemat

  1. Sometrendit 2024 (64) 
  2. Tekoäly osana somesisällöntuotantoa, parhaat vinkit ja muutama moka (61)
  3. Some 2030 - mihin ollaan menossa (55)
  4. Somen hyödyt, eli miten mitata vaikuttavuutta (54)
  5. Joy of missing out - vähemmällä ajalla enemmän irti somesta (48)
  6. LIVEKYSELY tapahtuman aikana: Toimiva some – suunnittelu, resurssointi (47)
  7. Sisältöjen monistaminen ja uudelleenkäyttö (esimerkki) (46)
  8. Tekoäly mukana sisältökalenterin rakentamisessa (46)
  9. Tekoälyn etiikka - huomioita vaaran paikoista (45)
  10. Miten mittaamme sometavoitteitamme (44)
  11. Lyhytvideoiden ABC (44)
  12. Somenhallinta-alustat (44)

    -------------------------------------------------------------

    Nämä aiheet eivät mahtuneet mukaan:
     
  13. Mitä saan jakaa, eli esimerkiksi kuvien, meemien ja tekoälykuvien tekijänoikeudet (43)
  14. Miten työntekijöitä voi aktivoida ja tukea someviestinnässä (43)
  15. LinkedIn-viestinnän parhaat vinkit (43)
  16. Oikeat kuvat ja tekoälykuvat, miten käyttää niitä rinnakkain (41)
  17. Saavutettavuuden lisääminen tekoälyllä: tekstitykset (41)
  18. Strategisesti johdettua someviestintää vai yksittäisiä satunnaisia postailuja? (41)
  19. Asiantuntijabrändin rakentaminen somessa henkilöbrändäyksen avulla (41)
  20. Saavutettavuus nyt - mitä pitäisi vielä huomioida (40)
  21. Kevyt tapa aloittaa videoiden tuotanto (40)
  22. Tekoäly juridiselta kannalta, erityisesti tekijänoikeudet (40)
  23. Esimerkki kriisiviestintätapauksesta ja avaimet sen onnistumisessa (39)
  24. Sisällöntuotannon skaalautuvuus tekoälyn avulla (39)
  25. LinkedIn-verkoston hyödyntäminen, käytännön esimerkkejä ja kokemuksia (38)
  26. Sisältöjen/kampanjoiden suunnittelu – millainen juoksutus (Case-esimerkit) (38)
  27. Eri tapoja osallistaa erilaisissa tilanteissa (37)
  28. Mitä tuloksia saadaan puolessa vuodessa, kun somea tehdään säännöllisesti? (37)
  29. Vastuullinen someviestintä (36)
  30. Saavutettavuuden lisääminen tekoälyllä: käännökset (35)
  31. Arvoviestintä somessa (34)
  32. Miten some vaikuttaa elämänvalintoihin (33)
  33. Tiktok 2024 - vieläkö kannattaa aloittaa? (33)
  34. Miten kehittää vuorovaikutus- ja keskustelutaitoja somessa (32)
  35. Miten oikeasta elämästä kerrotaan somessa (tutkimus) (32)
  36. Millaista tukea asiantuntija tarvitsee vihapuhetilanteessa (32)
  37. WhatsApp-yhteisöt organisaation viestinnässä (32)
  38. Päivätyönä some, somevapaat illat - mahdoton yhtälö? (30)
  39. Uutisten, markkinoiden ja kilpailijoiden seuranta (30)
  40. Asiantuntijabrändin rakentaminen somessa verkostojen avulla (29)
  41. Miten aktivoida ja tukea työntekijöitä sisäisessä someviestinnässä (28)
  42. Miten bongata Tiktok-trendit, niin ettei aina reagoi niihin jälkijunassa? (28)
  43. Tone of voice -uudistuksen läpivienti (28)
  44. Esimerkkejä selkokielen käyttämisestä viestinnässä (27)
  45. X 2024 - vieläkö kannattaa jatkaa tai aloittaa? (27)
  46. Vinkkejä etänä työskentelevän tiimin yhteisöllisyyden lisäämiseen (26)
  47. Harrastuksesta työ eli miten joku alunperin harrastustaan somessa jakanut ihminen tekee siitä työn (26)
  48. Vinkkejä etänä työskentelevän tiimin viestintään (25)
  49. Käytännön esimerkki somen harrastusyhteisöistä, esim. kirjagram, kirjatok tai vastaava (25)
  50. Jätimme X:n - mitä tuli tilalle? (25)
  51. Miten CMADFI-kävijöiden organisaatiot resurssoivat somen (budjetti, työvoima, marssijärjestys) (24)
  52. Mitä klikkiotsikoista voidaan oppia (23)
  53. Saavutettavuuden lisääminen tekoälyllä: juontoäänet (23)
  54. Yhteisöllinen harrastaminen verkossa, esim. digitaaliset luku-, kirjoitus- tai käsityöpiirit (22)
  55. Miten tukea maalittamisen kohteeksi joutuvaa (20)
  56. Brändin mukainen äänimaailma (20)
  57. Someaddiktista somen kohtuukäyttäjäksi (20)
  58. Somen ulkoistus, parhaat toimintatavat ja vinkit sopimuksiin (20)
  59. Miten voin edistää hyvinvointiani somen avulla (19)
  60. Suomen käytetyimmät somepalvelut 2023 (19)
  61. Miten säilyttää mielenterveys, kun joutuu kohtaamaan usein netin ikäviä puolia, esim vihapuhetta tai maalittamista? (18)
  62. Käytännön esimerkkejä vuorovaikutus- ja keskustelutaitojen puutteista somessa (18)
  63. Käytännön esimerkki Tiktokin hyödyntämisestä B2B-toimialalla. (16)
  64. Mastodon organisaation viestinnässä (16)
  65. Mitä olen oppinut tunneälykkäistä kohtaamisista somessa (15)
  66. Tutkimus somen harrastusyhteisöistä, esim. kirjagram, kirjatok tai vastaava (15)
  67. Miten markkinoida yrityksen Tiktok-tiliä? (15)
  68. Miten seurata yhteisön jäsenten hyvinvointia (14)
  69. Pinterest 2024 - vieläkö kannattaa aloittaa? (14)
  70. Käytännön esimerkki Pinterestin hyödyntämisestä B2C-toimialalla. (14)
  71. Somehaasteiden vaikutuksen oikeaan elämään (13)
  72. Discord-yhteisön aktivoiminen ja osallistaminen, yhteisömanageri kertoo (13)
  73. Keinoja, joilla yhteisömanageri voi vaikuttaa yhteisön jäsenten hyvinvointiin (12)
  74. Yhteisömanagerointia livemaailmassa (11)
  75. Tutkimus nuorten pelaajien Discord-yhteisöistä (10)


Pyysimme ensimmäistä kertaa osallistujia myös kertomaan, mitkä näkökulmat somen hyödyntämiseen tai millaiset yhteisöt heitä erityisesti kiinnostavat. Näitä vastauksia käytetään, kun mietimme tapahtuman caseja ja puheenvuoroja: tähtäämme diversiteettiin, eli siihen, että puheenvuoroissa käytäisiin läpi erilaisia näkökulmia.

Mitkä somen käyttötarkoitukset kiinnostavat sinua eniten?

  1. Markkinointi (63 ääntä)
  2. Brändin rakentaminen (59)
  3. Verkostoituminen (36)
  4. Työnantajamielikuvan rakentaminen (33)
  5. Hakukoneoptimointi (29)
  6. Oppiminen (28)
  7. Asiakaspalvelu /  Palautteen kerääminen (26)
  8. Innovointi (24)
  9. Yhteydenpito (22)
  10. Rekrytointi (20)
  11. Huvittelu (13)
  12. Ryhmätyöskentely (11)
  13. Tuotekehitys (7)

Millaiset yhteisöt sinua kiinnostavat?

  1. Järjestöt ja liitot (32)
  2. Nuoriin liittyvät yhteisöt (31)
  3. B2B-yhteisöt (27)
  4. Pk-yritykset (26)
  5. Kunnan organisaatiot (25)
  6. Yksinyrittäjien ja freelancereiden verkostot (24)
  7. Valtion organisaatiot (19)
  8. Keski-ikäisiin liittyvät yhteisöt (17)
  9. Ikäihmisiin liittyvät yhteisöt /  Suuryritykset (16)
  10. Lapsiin liittyvät yhteisöt (14)
  11. B2C-yhteisöt (9)