Nettiyhteisöistä kiinnostuneiden oma CMADFI-tapahtuma järjestetään ma 22.1.2024 jo 13. kertaa, livenä Lahden Tiedepuistossa ja etänä Zoomissa.

Ideat

CMADFI 2025 -tapahtuma tehdään jälleen yhdessä!

Keräsimme aihe-ehdotuksia yhteisöltämme syyskuun 10. päivään asti tämän Innoduel-kyselyn avulla.
Ehdotusten pohjaltamme teimme viikon kestävän äänestyksen, jossa mukana oli peräti 100 otsikkoehdotusta. Huh!
Määräaikaan mennessä ääniä saatiin 39 kappaletta.

Perinteiseen tapaan tapahtuma on koottu suosituimpien aiheiden ympärille:

  1. Someyhteisöiden uudet ongelmat ja trendit (31) / Sometrendit 2025 Suomessa (30)
  2. Tekoälyn ”tilannekatsaus”: mitä on tapahtunut viimeisen puolen vuoden aikana (27) / Case: Miten säästän työaikaani tekoälyn avulla (27)
  3. Tekijänoikeudet for dummies - mitä pitää ottaa huomioon (kuvat, meemit, ai-kuvat) (26)
  4. Maalittaminen, somehäirintä, epäasiallinen käytös. Käytännön caseja ja toimintaohjeita. (23)
  5. Saavutettavuus nyt - mitä pitäisi vielä huomioida (22)
  6. Miten työntekijöitä voi aktivoida ja tukea someviestinnässä (22)
  7. LinkedIn-viestinnän parhaat vinkit (22)

Kolme aihetta sai 21 ääntä:

  • Näin tehdään digitaalinen testamentti
  • Tekoäly somepäällikön työkaluna - mihin sopii, mihin ei
  • Onko eri-ikäisillä erilaisia trendejä somessa? Millaisia ne ovat?

20 ääntä saaneet aiheet: 

  • Tutkimustietoa suomalaisten somen käytöstä
  • Näin luodaan omaa työtä tukeva tekoälyassistentti
  • Case: Somevastuiden jakaminen yhteisössä
  • Case: Näin suunnittelen ja toteutan somesisältöjä tekoälyn kanssa

19 ääntä saaneet aiheet:

  • Vihapuheen tila somessa ja sen kanssa pärjääminen
  • Vastuullisuusviestintä somessa: mahdollisuudet ja rajoitteet (esim. viherpesudirektiivi)
  • Uusia tapoja tehdä yhteisöviestintää
  • Tekoälyn sudenkuopat
  • Tekoälyn etiikka - huomioita vaaran paikoista
  • Tekoäly osana somesisällöntuotantoa, parhaat vinkit ja muutama moka
  • Psykologi neuvoo: miten käsitellä somehäirikköä & mihin vetää rajat
  • Näin aivosumusta pääsee eroon
  • Mitä uniikkia Suomen somessa on tuotettu, entä mitä voimme oppia muilta
  • Miten mittaamme sometavoitteitamme
  • Konkreettisia tapoja, joilla somen vaikuttavuutta voi mitata
  • Henkilötilien ja organisaatiotilien merkitys tulevaisuuden someviestinnässä

Muut otsikot:

  • Vinkkejä vuorovaikutuksellisempaan someen ja viestintään 18

  • Somettajan kyberuhat 18

  • Digi meni tunteisiin - miten hoitaa itseä 18

  • Mainekriisi somessa ja miten siitä selvittiin 18

  • Tekoäly juridiselta kannalta, erityisesti tekijänoikeudet 18

  • Paneeli: Kiinalaisella/venäläisellä rahalla toimivat/omistuksessa olevat somet, "pidä vai luovu"? 17

  • Joy of missing out - vähemmällä ajalla enemmän irti somesta 17

  • Tekoälyn vastuullisuus 17

  • Haasteita, joita syntyy, kun digijätit eivät huomioi kansallisia (esim. Suomen) lakeja 17

  • Eri analytiikkatyökalujen (esim. Hootsuite, GA4) vertailu 17

  • Miten ylläpitää "engagementia" yhteisössä hankalien algoritmien ajassa 17

  • Tekoäly tekstien/artikkelien kirjoittamisessa 17

  • Oikeat kuvat ja tekoälykuvat, miten käyttää niitä rinnakkain 17

  • Miten kriisiviestinnässä voi onnistua? Esimerkkejä ja avaimet menestykseen 17

  • Asiantuntijabrändin rakentaminen somessa henkilöbrändäyksen avulla 17

  • Podcastit markkinointikanavana - mitä pitää huomioida? 16

  • Poliisi esittelemään yleisiä somehuijauksia 16

  • Mitkä uudet kanavat olisi hyvä ottaa seurantaan? 16

  • Näin hyödynnämme palvelumuotoilua somesisältöjen suunnittelussa 16

  • Toimiva some – suunnittelu & resursointi 15

  • Tekoälyn hyödyntäminen videoeditoinnissa 15

  • Kuoleman käsittely somessa 15

  • Sometrendit 2025 Suomessa 15

  • Miten viestinnän yhdenvertaisuus varmistetaan? 15

  • Onko Instagramista kadonnut ilo? Minne se meni? 15

  • Sosiaalinen muisti - kun somekohuja on viikoittain, mitkä niistä muistetaan, mitkä unohdetaan? 14

  • Kuinka edistää yhteisöllisyyden kokemusta? 14

  • Kansainvälinen esimerkki: näin manageroidaan miljoonan ihmisen someryhmää 14

  • Milloin someen saadaan laatua määrän sijasta? 14

  • Minne yleisöt hajoavat seuraavaksi? 14

  • Paneeli: Mikä rockaa parhaiten, X, Threads, Bluesky vai Mastodon? 14

  • Mitä yhteisömanagerin työnkuvaan kuuluu nykyään 13
  • Somemanageeraus asiakasymmärryksen kerryttämisen ydintoimintona 13

  • Case: näin meidän B2B-yritys tekee hyvää somea 13

  • Esimerkki: sisältöjen monistaminen ja uudelleenkäyttö 13

  • Hyviä käytäntöjä tietotyön hallintaan, yksin ja ryhmässä 13

  • Työnantajamaineen kasvattaminen, kun niin monet tekevät töitä etänä 13

  • Mitä tehdä, kun somekanavan kohderyhmä muuttuu 13

  • Somehallinta-alustat ja vaihtoehdot niille 13

  • Miten asioiden ulkoistaminen tekoälylle vaikuttaa aivoihin 12

  • Somepalveluihin sisäänrakennetun pelillistämisen hyödyntäminen ihmisten aktivoinnissa 12

  • Yhteisömanagerin ydintaidot ja miten kehittää niitä 12

  • Inklusiivisen yhteisön rakentaminen ja ylläpitäminen 12

  • Näin palvelemme asiakkaitamme somessa 12

  • Kuvien valta somessa. Kannattaako postata ilman kuvia? 12

  • UGC-sisällöntuotanto ja sen vaikutukset someen ja trendeihin 12

  • Digitaalisten kanavien mahdollisuus yhdistää etäaikana 12

  • Näin aloitat videontuotannon kevyesti 12

  • Miten luoda paikallinen yhteisö - ja tukea sen kasvua? (Ei some vaan muu yhteisö) 11

  • Strategisesti johdettua someviestintää vai yksittäisiä satunnaisia postailuja? 11

  • Kertomusten ongelmat somessa/verkossa 11

  • Tekoälyllä luodut somevaikuttajahahmot ja niiden haasteet ja hyödyt 11

  • Näin huomioimme monimuotoisuuden viestinnässämme 11

  • Sometoimisto kertoo asiakkaidensa erilaisista menestyksellisistä somestrategioista 11

  • Voiko/täytyykö ryhmiä vielä manageroida? 10

  • Näin kokoat itsesi palaverien välissä uuteen aiheeseen 10

  • Tekoälyn avulla luotu virtuaalinen kaksonen sisällöntuottajan työkaluna 10

  • Vaikuttajamarkkinointi ja verotus - mitä pitää huomioida? 10

  • Harrastuksesta uutta inspiraatiota sometyöhön 10

  • Esimerkki Threadsin kaupallisesta hyödyntämisestä 10

  • Vinkit TikTok-viestintään 9

  • Tubesta perinteiseen mediaan - suomalaisia menestystarinoita ja kuinka ne tehtiin 8

  • Maskottien hyödyntäminen someviestinnässä 8

  • Yhteisömanagerointia - etänä, lähinä, ulkomailta? 8

  • Käyttäjäprofiilien hyödyntäminen sisällöntuotannossa 8

  • Datavetoinen yhteisöjohtaminen 8

  • Pinterest ja yhteisöt - mahdoton tehtävä? 7

  • Voidaanko inhimilliset erheet estää prosesseilla? 7

  • Somessa tehdyn yritysaktivismin edut ja haasteet 7

  • Oman yhteisön esittely - mikä tekee sen minulle niin tärkeäksi? 6

  • Kalamaljakeskustelu: Miten yhteisöllisyys tuo voimaa/arvoa 6

  • Ruokasomen trendit 4

Kiitos kaikille aiheita ehdottaneilla ja niistä äänestäneille. Yhdessä kasasimme taas kiinnostavan kattauksen ajankohtaisia teemoja. :)

Tapahtuma on hieman uudistumassa, ja jos haluat vaikuttaa sen toteutukseen, ota yhteyttä Johannaan!

-------------


Keräsimme palautetta tammikuun 2024 tapahtumasta.