Sukelsimme sisään Yhteisömanageri-kyselyn tuloksiin viime viikolla. Nostamme tähän tuloksista muutamia havaintoja. Linkistä pääset tutustumaan tuloksiin tarkemmin myös itse.
Meitä kiinnosti tuloksissa mm. nämä asiat:
⚈ 58% vastaajien organisaatioista on voimassa oleva somestrategia, 21% kertoi sen olevan suunnitteilla.
⚈ Organisaatioissa käytetyimmät somekanavat ovat:
92% Facebook
91% Instagram
78% YouTube
72% LinkedIn
⚈ X:ää työtarkoituksissa käyttää 59%, Threadsia 17% ja Blueskyta 5%.
…
Sukelsimme sisään Yhteisömanageri-kyselyn tuloksiin viime viikolla. Nostamme tähän tuloksista muutamia havaintoja. Linkistä pääset tutustumaan tuloksiin tarkemmin myös itse.
Meitä kiinnosti tuloksissa mm. nämä asiat:
⚈ 58% vastaajien organisaatioista on voimassa oleva somestrategia, 21% kertoi sen olevan suunnitteilla.
⚈ Organisaatioissa käytetyimmät somekanavat ovat:
92% Facebook
91% Instagram
78% YouTube
72% LinkedIn
⚈ X:ää työtarkoituksissa käyttää 59%, Threadsia 17% ja Blueskyta 5%.
⚈ Tekoälyä vastaajat käyttävät seuraavasti: viikoittain 38% ja päivittäin 10%.
Näiden tulosten perusteella voidaan esimerkiksi todeta, että organisaatiotasolla kanavien käyttö vastaa pitkälti suomalaisten peruskäyttäjien somen käyttöä. X on edelleen käytössä monella työtarkoituksissa, eivätkä Threads tai Bluesky ole selkeästi ottaneet sen paikkaa.
Sosiaalisen median käyttöä ohjaavia strategioita on edelleen vain reilulla puolella somea käyttävistä ja kyselyyn vastanneista tahoista. Luku yllätti meidät siksi, että some on kuitenkin osa lähes jokaisen organisaation arkea ja suunnittelun tarve koetaan monessa paikassa tärkeänä.
Tekoälyn käyttö on selkeässä kasvussa. Seuraavaksi olisimmekin kiinnostuneita kuulemaan, mihin kaikkeen tekoälyä tällä hetkellä vastanneiden keskuudessa käytetään!
Yhteisömanageri-kyselyn toinen osa julkaistaan CMAD-sivustolla maaliskuun alussa. Odotamme jo innolla, mitä kiinnostavaa vastauksista tuolloin löytyy!
********
Verkostoomme kuuluva ja CMAD Finland-tapahtumaa järjestävä Johanna Janhonen on tehnyt CMkyselyn nyt yhteensä kuusi kertaa. Kysely perehtyy yhteisömanagerien ja someammattilaisten työhön ja sen tavoitteena on antaa vastaajille tietoa alasta ja auttaa heitä kehittymään työssään.
Vuoden 2024 kyselyn vastaajat työskentelevät pääasiassa viestinnän ja markkinoinnin tehtävissä. Noin 60% vastaajista työskentelee yrityksissä tai järjestöissä. CM-kyselyyn vastasi yhteensä 88 henkilöä.
#CMADfi