Seitsemäs CMADFI-tapahtuma 22.1.2018 Lappeenrannan teknillisellä yliopistolla

Esiintyjät

Vuoden 2018 CMADFI-tapahtumassa esiintyvät seuraavat henkilöt:

Kirsimarja Blomqvist

professori, LUT

Kirsimarja Blomqvist tutkii ja opettaa tietojohtamista Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa (LUT). Tietojohtamisessa hän on erityisen kiinnostunut teknologisen kehityksen mahdollistamista uusista työ- ja organisoitumismuodoista sekä luottamuksen rakentamisesta erilaisten osapuolten kesken. Meneillään olevat tutkimushankkeet käsittelevät digitalisaation vaikutusta yksilö-, tiimi- ja ekosysteemitasoilla. Hankkeissa tutkitaan mm. luottamuksen syntymistä ja rakentamista, digitaalisten ekosysteemien kehittymistä, uuden tiedon luomista sekä työn imua digitaalisilla työ- ja innovaatioalustoilla. Opetuksessa hän pyrkii viemään tutkimustietoa käytäntöön mm. yritysyhteistyössä siten, että opiskelijatiimit ratkovat monimutkaisia ongelmia digitaalisella innovaatioalustalla.

Tiina Holopainen

toimitusjohtaja Gronlund Palvelut Oy

Tiina Holopainen johtaa Tamperelaista 140 henkilöä työllistävää siivousalan yritystä, Gronlund Palvelut Oy:tä, joka on 2017 kokenut voimakkaan digiherätyksen ja jonka tavoitteena on olla toimialansa edelläkävijä digitalisaation hyödyntämisessä. Gronlund Palvelut täyttää tänä vuonna 30 vuotta. Jotta yritys pystyy jatkamaan toimintaansa myös seuraavat 30 vuotta, on sen pysyttävä ajassa mukana tai oltava jopa hiukan aikaansa edellä.

 

CMADfissä Tiina kertoo, miten Gronlund Palvelut tuo älyä siivoukseen ja miltä siivouksen ja siivoojan tulevaisuus ehkä voisi näyttää.

Antti Huttunen

Marketing director of Nature

Antti johtaa yhteisöllistä Retkipaikka -mediaperhettä ja kantaa suomalaisen luonnon soihtua. Hänellä 36 vuoden kokemus luonnosta ja lähes 20 vuoden kokemus ensin digitalisoituvasta ja sitten digitaalisesta mediasta ja markkinoinnista. Hän uskoo, että yksi ihminen, muttei koskaan yksin, pystyy jättämään suuren jäljen, jos oikeasti tahtoo: Tärkeintä on uskoa itse, hengittää sitä mitä tekee, innostua ja innostaa muut mukaan.

 

Digimaailman vastapainoksi hän haluaa uppoutua ajatuksiinsa luonnon keskellä ja tempautua yhtäkkiä tuoksun tai äänen herättämän muiston perässä taas aivan toisenlaiseen mielenmaisemaan, ja jakaa sen muille.

Pertti Huuskonen

Grant Writer, Tampereen yliopisto

Pertti Huuskonen toimii kätilönä uusille tutkimusprojekteille, erityisesti niiden suunnittelulle ja rahoituksen hakemiselle. Tampereen yliopiston TAUCHI-tutkimusryhmässä hän rakentaa kansallisia ja kansainvälisiä konsortioita monimuotoisen vuorovaikutuksen tutkimuksen edistämiseksi. Tällä hetkellä tutkimuksen keskiössä ovat virtuaalitodellisuuden (VR) ja lisätyn todellisuuden (AR) tekniikat, jotka vauhdilla muokkaavat tapoja joilla käytämme tietotekniikkaa. CMADFI 2018-tapahtumassa Pertti esittelee laajaa VARPU-hanketta, jossa näitä tekniikoita sovelletaan teollisuuden tarpeisiin.

Johanna Janhonen

Yhteisömanagerien yhteisömageri ja CMADFI:n pääjärjestäjä

Sami Kuusela

Startup-yrittäjä, Underhood

Sami Kuusela Underhoodin tuotevastaava ja yksi palvelun omistajista ja perustajista. Underhood-palvelu antaa päivittäisiä sosiaalisen median arvosanoja tuhansille brändeille ja sen avulla yritykset ja brändit voivat kehittyä sosiaalisen verkon mestareiksi.

 

En­sim­mäi­sen yri­tyk­sen­sä, internet-äänisuunnittelutoimisto Klakin Kuu­se­la pe­rus­ti vuon­na -97. Sen jäl­keen star­tup-yri­tyk­siä on riit­tä­nyt. Kuusela on myös pitkän linjan journalisti ja kolumnisti, jonka Suomen Kuvalehden Hupparihörhö-blogi tiirailee maailmaa startup-kiikareiden läpi.

 

Hyvinvointivaltiota rakastavaa Kuuselaa haukutaan myös Suomen sosialistisimmaksi liikemieheksi.

 

Kuuselan mielestä on erittäin tärkeää olla pöhkö.

Pauliina Mäkelä

Kinda Oy, viestintäkouluttaja

Pauliina on yrittäjä ja sosiaalisen median, viestinnän sekä mediakasvatuksen kouluttaja vuodesta 2010 lähtien sekä uusien ammattilaisten sparraaja, joka valmentaa yhteisömanagereita. Hän yhteisömanageroi useita yhteisöjä, kuten Kinda Oy:n asiakkaita ja asiakkaiden yhteisöjä, SomeTime-tapahtumia, taskuneuloosi-tapahtumia ja lukuisia Facebook-ryhmiä. Somessa hänet tunnetaan annetuista lempinimistään Suomen ensimmäinen Twitter-kuningatar ja sosiaalisen median kiltteyden lähettiläs sekä innostamisesta ja aktiivisesta sisältöjen tuottamisesta, jakamisesta sekä liveraportoinnista.


Yrittäjyyden rinnalla hänellä on useita luottamustehtäviä. Hänet on valittu ulkopuolisena asiantuntijana vuodesta 2017 lähtien Yleisradion hallitukseen. Kaudelle 2018-2019 hänet valittiin Pirkanmaan Yrittäjien kilpailukykyvaliokuntaan. Hän on Lempäälän Yrittäjien varapuheenjohtaja ja viestintävastaava. Hän toimii Lempäälän Yrittäjien hallituksen jäsenenä edustajana Lempäälän elinkeinopoliittisessa yhteistyöryhmässä ELPOssa.


Lisätietoa Pauliinasta löytyy Kinda Oy:n sivulta https://kinda.fi/pauliina/

Marco Mäkinen

Vice President Strategy and Consulting, TBWA Helsinki

Marco Mäkinen toimii brändi- ja markkinointistrategina TBWA\Helsingissä. Marco auttaa suomalaisia yrityksiä ja yhteisöjä menestymään kansainvälisessä kilpailussa. Hän uskoo että menestyäkseen kovassa kilpailussa asioita on tehtävä nopeammin, fiksummin ja paremmin kuin kukaan muu. Marco on kirjoittanut brändeistä (Brändi kulmahuoneeseen, Bulkista brändiksi, Nokia Saga) ja siitä mitä korporaatiot ja startupit voivat oppia toisistaan (Mitä tapahtuu huomenna startupien ja korporaatioiden yhteistyölle.

Karl-Erik Michelsen

Professori, Lappeenrannan teknillinen yliopisto

Karl-Erik (Kalle) Michelsen opettaa innovaatiojohtamista Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa. Hän on kiinnostunut teollisen yhteiskunnan muutoksesta sekä tieteen ja teknologian merkityksestä modernin maailman kehityksessä. Meneillään olevat tutkimushankkeet käsittelevät energia-kysymyksiä, jälkiteollisen ajan innovaatiokehitystä sekä yritysten toimintaa globaalissa ympäristössä. Opetuksessa hän pyrkii yhdistämään tutkimusta yritysten arkipäivän kokemuksiin, mutta myös pohtimaan ns. suurta kuvaa eli globaaleja virtauksia ja niiden vaikutusta yksilöön, yhteisöön ja yrityksiin. CMADFI 2018 –tapahtumassa Kalle puhuu aiheesta ”voiko robotti korvata yhteisömanagerin?”

Ami Niemelä

Muotoilija, Purseri, Finnair

Ami Niemelä on täysverinen generalisti, jota kiinnostaa ilmiöt ihmisten ympärillä ja ihmiset ilmiöiden sisällä. Ihmisosaamista Amille on kertynyt 28 vuoden aikana Finnairilla maailman cooleimmassa asiakaspalvelurajapinnassa lentoemäntänä. Ilmiöiden ymmärtämisen hinku on puolestaan seurausta positiivisen ylikorostuneesta uteliaisuudesta. Muotoiluopintojensa jälkeen hän toimii lentotyön ohella projektipäällikkönä Huvila brand & design mainostoimistossa. Some on Amille kanava, jonka sisällöillä voi jalkauttaa arvostusta yhteisöjä ja sidosryhmiä kohtaan, luoda merkityksellisyyttä ja positiivista boogieta omaan ja yhteisön työarkeen ja jonka avulla voi kutsua asiakkaan organisaation kuudenneksi kenttäpelaajaksi.

Petteri Numminen

Nettituottaja, UNICEF

Petteri Numminen työskentelee nettituottajana Suomen UNICEFilla. Maailman lastenjärjestöllä on hieman äkkiväärä tapa toimia sosiaalisessa mediassa, mikä on herättänyt hämmennystä ja välillä riemastustakin. Pitkän linjan nettijournalisti Numminen oli ennen UNICEF-pestiä muun muassa perustamassa Helsingin Sanomien nettipalvelua ja toimi Kaksplus.fi:n tuottajana – lukuisten muiden verkkopalveluiden sisällönkehityksen ohessa. CMADFI:ssä Petteri puhuu aiheesta ”Somemanagerointi käytännössä.”

Marko Pyhäjärvi

Coach & Consultant, Nitro 24/7

"Älä tyydy siihen mitä sinulla on. Tavoittele enemmän, koska pystyt siihen. Maailmassa on miljoonia mahdollisuuksia."

 

Lontoossa asuva Marko Pyhäjärvi auttaa ihmisiä käynnistämään ja kasvattamaan omaa verkossa tapahtuvaa yritystoimintaa, oli sitten kyse verkkokaupasta, Amazon-myynnistä tai asiantuntijaliiketoiminnasta. Omassa liiketoiminnassaan Marko Pyhäjärvi käyttää 50% ajastaan oman verkkokauppa- ja Amazon-myyntinsä kasvattamiseen, ja toiset 50% valmennusliiketoimintaan. CMADFI 2018-tapahtumassa Marko kertoo case-esimerkkien avulla kuinka verkkokauppa- ja asiantuntijaliiketoiminta saadaan nopeasti käyntiin ja kasvamaan edistyneen Facebook-markkinoinnin avulla. 

Hanna Reinikainen

projektitutkija, JSBE

Hanna Reinikainen työskentelee projektitutkijana Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa. Hän tutkii Tekes-rahoitteisessa ”Opening the Black Box of Content Marketing” -hankkeessa sisältömarkkinointia sekä työstää omaa väitöskirjaansa, joka käsittelee kaupallisia yhteistöitä tubettajien sisällöissä. Vapaa-ajallaan Hanna toimii koiransa Rion yhteisömanagerina ja päivittää muun muassa Rion Instagram-tiliä. CMADfi:ssä Hanna puhuu mielipidevaikuttajien roolista sisällön levittämisessä.

Jussi Sivonen

Vanhempi konsultti, Sininen Meteoriitti

Jussi Sivonen ratkoo pienten sekä isojen yritysten viestintä-, tiimityö- ja työkulttuurin muutosjohtamisen haasteita Sinisen
Meteoriitin joukoissa. Nykypäivän viestintäkanavien runsaus ja ”collaboration chaos” riivaa useimpia organisaatioita. Jussin missio on auttaa asiakkaitaan löytämään tästä kaikesta runsaudenpaljoudesta oikeat työvälineet, joiden avulla sekä työnteosta että viestinnästä tulee helpompaa. Etenkin organisaatioviestinnän ja tiimityön kehittäminen ovat lähellä Jussin sydäntä.

 

Jussi kertoo case-esimerkin kautta uuden työkalun käyttöönotosta yhteisön viestinnässä ja sen tuoman muutoksen hallinnasta.

Hanna Takala

viestintävalmentaja, Zento

Hanna Takala kouluttaa Zenton riveissä sekä organisaatioille että asiantuntijoille viestinnällä vaikuttamisen keinoja. Asiantuntijaviestintävalmennuksen, sosiaalisen median välinekoulutuksen ja muun viestintäopastuksen lisäksi Zento ohjaa esimerkiksi someohjeen valmistelemisessa. Hanna itse on ollut osana sosiaalisen median yhteisöjä aikalailla aina ja tämän myötä visuaalinen suunnittelija on muuttanut muotoaan viestinnän valmentajaksi.

Hanna haluaa olla Salainen Ase asiantuntijan henkilöbrändin takana. Hän on kiinnostunut olemaan se personal brand trainer, joka aktivoi asiantuntijan hyödyntämään sosiaalista mediaa.

Marja-Liisa Viherä

Tulevaisuuden- ja viestinnän tutkija

Marja-Liisa (Maija) Viherä on tulevaisuuden- ja viestinnän tutkija. Maija on kirjoittanut kirjan sekä useita artikkeleita somesta ja digitaalisesta viestinnästä, muun muassa Tulevaisuuden tutkimuksen seura ry:n Futura-lehteen. Hän on asiantuntija viestinnän murroksessa, ja puhunut ja kirjoittanut tietoyhteiskunnasta ja viestintäkasvatuksesta jo silloin kun kyseiset sanat olivat vielä yleisesti vieraita. Viherä on pitänyt viestintäleirejä nuorille jo vuodesta 1987 perustamassaan Viestintäkasvatuksen seura ry:ssä. Hän on myös ollut jäsen valtioneuvoston tietoyhteiskuntafoorumissa ja toiminut Tulevaisuuden tutkimusseuran puheenjohtaja, jonka kunniajäsen hän myös on.

Maijalle myönnettiin Vuoden 2005 kuluttajateko-tunnustuspalkinto hänen pitkäjänteisestä työstään sen puolesta, että tietotekniikka toimisi luontevana osana jokaisen kansalaisen arkipäivää. Vuosina 2008–2012 hän toimi asiantuntijana ja ideoijana EU-projektissa Tietotaitotalkoot, missä keskityttiin yhteisöjen viestintään eri tavoin.

 

CMADFI:ssä Maija puhuu aiheesta ”Yhteisöjen tulevaisuus.”