8. CMADFI-tapahtuma kokoaa yhteisömanagerit ja somemanagerit Viking Gracelle 27.1.-28.1.2019

Tapahtuman teemat

CMADFI-tapahtuman teemat on valittu yhteisöllisesti. Aiheita kerättiin jo edellisen tapahtuman ajoista lähtien Google-lomakkeen avulla, kesällä otsikoita ideoitiin myös ihan livenä Sometime-tapahtumassa. Ehdotuksia tuli kaikkiaan noin 80 kappaletta ja ne käytiin läpi syksyn ensimmäisessä CMADFI-palaverissa, jossa yhdistelimme aiheita ja järjestimme suuren äänestyksen, jossa aiheet laitettiin suosituimmuusjärjestykseen. 

  1. Tekoäly esim somekanavien aspassa: chat-botit ja niiden hyödyntäminen vastauksissa Facebook-sivuilla (messenger) ja kotisivuilla. 60%
  2. Onnistunut videotuotanto osana somemanagerointia. Miten sisällöt suunnitellaan, tuotetaan, rakennetaan omaksi tarinaksi, mikä kantaa pidemmän aikaa 57%
  3. Mitä se yhteisöjen yhteisöllisyys on? Mikä on hyvä yhteisö? Miten sellainen saavutetaan, kasvatetaan? 51%
  4. Uudet yhteisötyökalut / Hyvät esittelyt toimivista työkaluista kiinnostavat myös aina. 51%
  5. Tiedon visualisointi ja käytännöllisiä esimerkkejä miten sitä voi tehdä hyvin ja hyvin huonosti
  6. Someanalytiikka ja somesisältöjen analysointi. Analytiikan hyödyntäminen "turhamaisuusmittareita" pidemmälle, etenkin sisäisissä ja asiakasyhteisöissä. 50%
  7. Uuden yhteisön rakentaminen - mistä jengi? mistä henki? mistä alku ja innostus? 49%
  8. Miten rakennetaan yhteisöllisyyttä organisaatiorajat ylittävissä projekteissa? 47%
  9. Analytiikkaa keräämisen ja raportoinnin vuoksi vai oikeasti hyödyntäen ja toimintaa kehittäen? Tykkäykset ja jaot - miten muuten someviestintää ja sen vaikuttavuutta voi mitata? 47%
  10. Näin luen valokuvia - Valokuvien merkitys työyhteisön sisäisessä viestinnässä (mielikuvien rakentaminen, kuvavirtaan osallistuminen ja sen hallinta, etäläsnäolon tunne) 47%
     

     
  11. Työpaja kännykkävideoiden teosta 46%
  12. Minkälaisille postauksille näkyvyyttä kannattaa ostaa ja missä vaiheessa kehityskaarta? 44%
  13. Suomen poliisin sometoiminta. Niillä on paljon todella hyviä postauksia niin instassa kuin twitterissä. Miten poliisi suhtautuu/näkee somen käytön/hyödyt/haitat/haasteet turvallisuusalalla? 43%
  14. Esimerkki siitä, miten joku tuote/palvelu on kehitetty yhdessä yhteisön kanssa. Ehkä jopa joku tuote, jonka ideakin on peräisin yhteisöstä 40%
  15. Miten pieni yritys/organisaatio pääsee somessa esiin? 40%
  16. Johto ja yhteisö. Miten johto voi auttaa yhteisön luomisessa, ylläpitämisessä ja kasvattamisessa?
  17. Esimerkki jostain Suomen suurimmasta Facebook-ryhmästä ja siitä, millä resursseilla sitä johdetaan 40%
  18. Suomen suosituimmat podcastit ja miten ne vuorovaikuttavat kuuntelijoiden kanssa ylläpidetään (case tai vertailu) 40%
  19. Tulevaisuuden yhteistyöalustat eli kuinka palata takaisin turvallisiin ympäristöihin, joissa ihmisillä on ensinnäkin oikeus tuottamaansa sisältöön eikä se ole ylikansallisten somejättien hallussa. 39%
  20. Ryhmät osana sivua: Mitä vaatii pitää yrityksen, median tai muun sivun alla ryhmää. Miten sitoutan heimon? Somellasi on tarkka kohderyhmä, kuinka sitoutan kohderyhmästä keskustelevan heimon? Onko sivujen aika ohi ja ryhmä vastaus? 39%
     

     
  21. Esittelyyn erilaisia analytiikkasovelluksia ja hallintatyökaluja. 39%
  22. Kiertävät somevuorot ja miten varmistetaan sisällön linjakkuus 37%
  23. Asema työyhteisössä, valta ja vastuu 37%
  24. Tuoreita tilastoja suomalaisten somen käytöstä ja miten näitä tulkitaan 37%
  25. Joku pidempi some-tekemisen tarina jostain yrityksestä onnistumisineen ja epäonnistumisiin. Mistä siis lähdetty, mitä polkua kuljettu ja missä ollaan nyt. 36%
  26. Opetukseen ja tutkimukseen liittyvät yhteisöt. 36%
  27. Verkkovaikuttaminen vs. manipulointi (mielipidevaikuttaminen)
  28. Vieraammat somet tutuksi? Mitä muita someja kannattaa ottaa haltuun kuin snäppi, FB ja Insta? Discord? Muut peliyhteisöt? 36%
  29. Eri alustoille ladatun videon tehokkuuden mittaaminen ja vertailu / Youtube / Facebook / Linkedin 36%
  30. Millä hallitset sivuasi - falconilla, page managerilla vai millä? 34%
     

     
  31. Mistä tiedän, miten ja mitä näkyvyyttä ostan? Valitsenko brändinäkyvyyttä vai ostanko sitoutumista. 34%
  32. Työkalupakki yhteisön, esim. Facebook-ryhmän aktivointiin 33%
  33. Kansalaisten mielipiteisiin vaikuttaminen verkossa 31%
  34. LinkedIn - etäisin ja vaikein somekanava keskustella ja luoda näkyvyyttä. 31%
  35. Nettimoderaattorin salaiset aseet - miten hän haistaa trollit ja provoilijat. Entä mitä hän on oppinut tekemistään virheistä? 30%
  36. Yhteisömanagerin kouluttautumismahdollisuudet, kurssit yms. 30%
  37. Some paikallisen yhteisöllisyyden synnyttämisessä 30%
  38. Mitä tein, kun mokasin somessa, käytännön esimerkki? 29%
  39. Ammatillisen (menestyvän) yhteisön toiminta ja johtaminen, esim. vertaisyhteisöt, kehittäjäyhteisöt, näistä case. 29%
  40. Yhteisön rakentaminen liiketoiminnan ympärille 29%
     

     
  41. Henkilöbrändin yhteisöt ja yksityisyyden suojelu 27%
  42. Näkyvyyden saavuttaminen somen avulla. Miten kansainvälistyvä yritys voi lisätä näkyvyyttään kv-puolella? Mitä asioita pitää ottaa huomioon? Mihin karikkoihin pitää varautua? Miten eroaa suomenkielisestä somemanageroinnista? Esim yritys x somessa, Suomessa ja Ruotsissa - käytännön eroja ja mitä ollaan opittu 26%
  43. Mitä voisimme oppia ruotsalaisista Meetup-yhteisöistä 26%
  44. Työpaja valokuvaamisesta 26%
  45. Kriisi yhteisössä ja miten siitä selvitään 23%
  46. Kirkon somemanagerointi. Siellä ollut välillä hyvää ja oivaltavaa reagointia yhteiskunnallisiin ilmiöihin. Olisi kiva saada kurkistaa ns. backstagelle. 23%
  47. Miten tehdään podcasteja etänä? Käytännön vinkkejä, tarvitaanko aina studio? 23%
  48. Miten toimia, kun trolliarmeija/provosoijat hyökkäävät 23%
  49. Yhteisömanagerin henkilöbrändi - tarvitseeko yhteisömanagerin henkilöityä, voiko anonyyminä toimia? 21%
  50. Yhteisöllistä asumista, taloyhtiön yhteisömanageri 21%
     

     
  51. Yhteisöjen tietoturva 21%
  52. Podcasteista olisi hyvä kuulla inspiroivia esimerkkejä. Saataisko puhumaan vaikka joku suosittu ruotsalainen podcastaaja tai podcastausorganisaatio? 20%
  53. Suomalaisen ja ruotsalaisen somen vertailu, miten ne eroavat toisistaan ja mitä pitää tehdä eri tavalla, kun tavoittelee somesta ruotsalaisia? 20%
  54. Yrittäjä- ja freelanceryhteisöt 19%
  55. Vapaaehtoisena alkaneen yhteisön muuttaminen kaupalliseksi, case 19%
  56. Kannattaako yhteisön aktiiveja palkita heidän työstään? Miksi ja miten? 16%
  57. Miten lapset huomioidaan palvelujen suunnitelussa 16%
  58. 360-striimien käyttökelpoisuus ja -tavat yhteisön tilaisuuksien "digitalisoimisessa". 16%
  59. Voidaanko yhteisöllinen tapahtuma "digitalisoida" (mm. striimata) ajasta ja paikasta vapaaksi (ja globaaliksi), vaikka se pidettäisiin "missä vain" (esimerkiksi laivalla avomerellä)? 16%
  60. Asiakas on aina oikeassa? -pohdiskeleva esitys aiheesta 14%
     

     
  61. Siivouspäivä. Tai ravintolapäivä. 14%
  62. Yhteisömanagerin työnohjaus 13%
  63. Väliaikaiset yhteisöt - miten ne eroavat pitempiaikaisista yhteisöistä ja miten niiden kanssa kannattaa toimia? 13%
  64. Artisti johtaa yhteisöä (case tai tutkimus) 13%
  65. Pelialan yhteisöt. Ovat tiiviitä, aktiivisia ja toimivat omissa kanavissaan. Miten sellaista yhteisöä ylläpidetään? 11%
  66. Tarvitseeko yhteisö fyysisiä kohtaamisia? Miten niitä järjestetään ja mistä saadaan tilat? 10%
  67. Ammattipelaajien omat yhteisöt (e-sports) 9%
  68. Voiko yhteisöllä olla äänimaailma? Spotifyn soittolistalla syvyyttä henkilöbrändiin. 9%
  69. Lurkkaajat yhteisössä - uhka vai mahdollisuus 7%
  70. Miten kerätä ryhmävalmennukseen riittävä osallistujamäärä? 6%
  71. Tallenteen jakopalvelut (Spotify jne) ja niiden suosittelumenetelmät 4%

Tämän sivun kuvat: Tussitaikurit, joka kuvitti CMADFI-tapahtuman Lappeenrannan teknillisellä yliopistolla tammikuussa 2018