Seitsemäs CMADFI-tapahtuma 22.1.2018 Lappeenrannan teknillisellä yliopistolla

Millaista on yhteisö- tai somemanagerin työ?

Neljä vuotta sitten vähän ennen CMADFI-tapahtumaa Lassi Valkama sai tapahtuman järjestelyryhmässä Facebookissa idean: yhteisömanageiden työtä pitäisi tutkia. Tuumasta toimeen, sano, ja niin keksimme yhteisöllisesti ryhmässä kyselyyn kysymyksiä. Lupasin auttaa Lassia kyselyn markkinoinnissa ja tulosten jaossa ja sillä tiellä ollaan: viime syksynä kysely tehtiin jo neljättä kertaa. Viime vuonna Teemu Luukkonen alkoi haastaa Yhteisömanagerit-ryhmässä Facebookissa: me sekoitamme Suomessa yhteisö- ja somemanagerien roolit toisiinsa. Totta, totta, nyökyttelin ja siksi #cmkyselyssä kysyttiinkin nyt ensimmäistä kertaa sitä, onko vastaaja yhteisö- vai somemanageri vai kenties sekä että. Näitä kummassakin roolissa toimivia oli vastaajista noin puolet, yhteisömanagereita oli neljäsosa, samoin somemanagereita.

Mitä he sitten kertoivat työstään?

Paljonkin, mutta maanantain #CMADFI-tapahtumassa otan vastauksista esiin muutamia nostoja

  • 43% vastaajan työantaja toimii joko informaation ja viestinnän tai koulutuksen parissa. 
  • päätoimisia yhteisömanagereita on vastaajien joukossa enemmän kuin koskaan neljän vuoden aikana, 53%, mikä herättääkin kysymyksen: pitäisikö yhteisömanagereille olla ihan oma, korkeakoulutasoinen koulutusohjelma
  • ulkoiset yhteisöt nähdään organisaatioiden strategioissa tärkeämpinä kuin sisäiset yhteisöt. Asiakkaat ovat toki yrityksille tärkeitä, mutta voisiko tyytyväinen henkilöstö tuottaa enemmän innovaatioita, parempaa asiakaspalvelua ja innokkaampia työntekijälähettiläitä? Sitä kautta niitä tyytyväisiä asiakkaita ja somelähettiläitäkin voisi tulla taas lisää?

Kurkkaa itse nostot tästä ja kerro vaikka somessa #cmkysely-häsällä, millaisia ajatuksia sinulle nousee:

Tarkemmin uusimman kyselyn tuloksiin pääset tutustumaan täältä.

comments powered by Disqus