Seitsemäs CMADFI-tapahtuma 22.1.2018 Lappeenrannan teknillisellä yliopistolla

Lappeenrannan näkökulma sisältömarkkinoinnista käytännössä

"Miten tehdään sisältömarkkinointia käytännössä" oli toiseksi toivotuin CMADFI-puheenaihe, jota äänesti 46% vastaajista. Aiheesta bloggaa Mirka Rahman.

Sisältö ratkaisee

Hyvä sisältö saa seuraamaan, houkuttelee osallistumaan sekä palaamaan palvelun pariin. Kaupungilla on monet kasvot kun lähdetään tuottamaan asiakkaalle merkityksellistä ja hyödyllistä sisältöä, joka saa hänet sitoutumaan ja jopa rakastumaan kotikaupunkiinsa tai vierailukohteeseen. Upeinta olisi jos hän vielä vinkkaisi muillekin. Sisällön tuotannon kylkiäisenä tulee palvelun tuotanto ja myynnin edistäminen. Kaupungit jotka ovat ennen keskittyneet omien toimialojen toimintojen pyörittämiseen ja ympäripyöreän jargonin tuottamiseen, työstävät nyt uusia selkeitä sivuja ja kehittävät seurantaa. Uusi todellisuus ravistelee yhdessä palvelemaan asiakkaita heille sopivalla tavalla.

Mirka Rahman toimii Lappeenrannan kaupungin markkinointi- ja matkailupäällikkönä

Lappeenrannassa otimme Facebookin reippaasti käyttöön kaupungin tapahtumien ja ajankohtaisten asioiden markkinointiin jo 2010. Sivustosta on kasvanut paikallisia palveleva monipuolinen kanava jossa jaamme tietoa omista kuin muiden tuottamista tapahtumista. Kanava on siirtynyt palvelemaan ainoastaan suomenkielellä seuraajien keskittyessä paikallisiin sekä entisiin lappeenrantalaisiin. Englanniksi tuotamme sisältöä matkailuneuvonnan VisitLappeenranta sekä alueellisen matkailumarkkinointiorganisaation goSaimaan sivuilla.

Koska elämme itärajan todellisuudessa, jossa olemme unohtaneet Suomen virallisen kaksikielisyyden, viestimme myös jatkuvasti venäjäksi sekä kaupungin että goSaimaan Vkontakte-sivuilla. Näillä sivuilla on äärimmäisen tärkeää palvella ja neuvoa turisteja.

Sisältöä sisällön ytimestä

Sosiaalinen media on nopea ja luonnollinen tapa välittää tietoja sekä palvella. Sen seuranta ja päivitys on monen työntekijän arkea ja esimerkiksi matkailuneuvonnan päivään kuuluu pyrähdys pihalla kuvaamassa. Tapahtumien lisäksi kauniit tämän hetken maisemakuvat kiinnostavat aina. Ensilumi on ikisuosikki.

Palkkaamme vuosittain parikymmentä kesäinfolaista matkailuneuvonnan Hiekkalinnan pisteelle opastamaan, myymään lippuja ja hoitamaan kanoottien ja pyörien vuokrausta. Samalla he myös päivittävät sosiaalista mediaa omalla freesillä näkökulmallaan. Tämä auttaa meitä ja tuo lisää mielekkyyttä heidän työhönsä.

Kuntamarkkinointikilpailunkin voittanut kaupungin Nuoret PR-lähettiläät toiminta valjastaa viisi esimerkillistä nuorta edustamaan kotikaupunkiaan tapahtumissa kuin sosiaalisessa mediassa. Kulttuurin sekä urheilun saralla menestyneet nuoret kertovat kotikaupungistaan nuorten suosimassa instagramissa. Olen tyytyväisenä luovuttanut kaupungin tilin täysin heidän käyttöönsä.

Samalla kun PR-lähettiläät edustavat meitä ovat he myös asiakkaita sekä tarinoiden sankareita kaupungin palvelujen ja tuotteiden sijaan.

Olemme myös jo seitsemän vuoden ajan tehneet yhteistyötä hollantilaisen kollegen kanssa ja vastaanottaneet harjoittelijoita tuottamaan sisältöä VisitLappeenrannan blogeihin. Vierailijan näkökulma saa meidätkin uskomaan alueemme hienouteen.

Me kerromme

Kaupungilla on valtavasti tiedotettavaa ja varmistaaksemme oman positiivisen näkökulmamme tuotamme kolme kertaa vuodessa ilmestyvää Asukaslehteä. Lehdessä on tietoa ajankohtaisista tärkeistä asioista kuten kaupungin esimerkillisestä kestävän kehityksen toiminnasta ja kaavoituksesta mutta myös mielenkiintoisista paikallisista, tavallisista ihmisistä sekä kauden tapahtumista. Saamme paljon hyvää palautetta asukkaita kiinnostavasta sisällöstä.

Asukaslehti on hyvää sisältömarkkinointia, se on oma media joka tavoittaa olemassa olevat ja potentiaaliset asiakkaat suoraan ilman journalistisen median tai muun kolmannen osapuolen välittäjän roolia.

Asukaslehden lisäksi tuotamme jatkuvasti sisältöä nettisivuille. Nettisivujen luetuin kesäkooste on innostanut tuottamaan ajankohtaiskoosteita suomeksi, englanniksi ja venäjäksi ympäri vuoden. Koosteet myös taustoittavat paikallislehtien koontimainoksia.

Venäjäksi tiedotamme joka toinen viikko parinsadan toimittajan medialistallemme. Olemme laskeneet että noin 3.5 M Pietarin alueen asukasta lukee Lappeenrannasta vuodessa juttujen myötä. Tiedotteet palvelevat kaupungissa usein vierailevia ostos- ja lomamatkalaisia.

Uutiskirje toimii kun se palvelee

Aloitimme ensin yrityspalveluiden uutiskirjeen jotta pystyimme yhden mukaistamaan eri projektien viestinnän. Uutiskirje oli tärkeä sekä palvelun brändäämisen kuin yrityspalveluiden järjestämien tapahtumien markkinoinnin kannalta. Sitä luetaan, koska yrittäjät löytävät siitä hyödyllistä tietoa.

Yrityspalvelujen lisäksi kirjasto, kaupunginteatteri sekä goSaimaa lähettävät uutiskirjettä omille asiakasrekistereilleen. Matkailumarkkinoinnin puolella eri uutiskirjeiden kohderyhmiä ovat: omat yritykset, suomalaiset matkanjärjestäjät sekä venäläiset matkanjärjestäjät. Sisältöä räätälöidään moniin tarpeisiin.

Kohti tulevaa

Keskitetyssä markkinointiviestinnässä olemme onnistuneet sisällön kierrättämisessä ja kääntämisessä eri kohderyhmille. Meillä on vielä paljon tehtävää hyödyllisen ja erityisesti viihdyttävän sisällön tuottamisessa jatkuvalla syötteellä. Teknologia mahdollistaa monia asioita mutta kiireinen virkamiesorganisaatio tarvitsee lisää hyviä sisällön taitajia. Tähän tarvitaan yhteistyötä.

******

Mirka Rahman toimii markkinointi- ja matkailupäällikkönä Lappeenrannan kaupungin palveluksessa. Lappeenranta tarjoaa CMADFI-tapahtuman jatkot ja Mirka on toinen illan emännistä. Tavoitat Mirkan Linkedinissä ja Twitterissä

comments powered by Disqus